Pressemeddelelse: Rekord i efterårsferien: Halloween blev en kæmpe succes for landets forlystelsesparker

By november 8, 2022Nyheder

Forlystelsesparkerne kombinerede hygge med uhygge i efterårsferien, og det tiltrak rekordmange gæster

De senere år har flere og flere danske forlystelsesparker kastet sig over fejringen af den amerikanske højtid halloween. Og danskerne kvitterede i efterårsferien med et rekordhøjt besøgsantal.

Kristian Nørgaard, sekretariatschef i Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, fortæller således, at hvor der var 685.000 halloween-gæster i 2021, så kunne parkerne i år byde velkommen til flere end 730.000 gæster i år. Det svarer til en fremgang på ca. 7 pct.

”Vi ser en klar tildens til, at danskerne stadig prioriterer at bruge penge på de gode oplevelser i en tid, der ellers er præget af stor økonomisk usikkerhed alle steder. Efterårsferien er uløseligt forbundet med kvalitetstid med hele familien, og der er mange, der erstatter eller supplerer familiefrokosten derhjemme med en udflugt i forlystelsespark og også gerne et restaurantbesøg, når de alligevel er der,” siger Kristian Nørgaard, og fortsætter:

”Hvad angår halloween, så har forlystelsesparkerne har en unik evne til at følge med tiden og imødekomme ønskerne fra gæsterne, som hele tiden er i udvikling. Halloween forlænger sæsonen og er på få år blevet en vigtig satsning for mange af parkerne,” siger Kristian Nørgaard.

Han mener, at tallene giver forlystelsesparkerne mod på mere, og mens nogle bruger det som punktum for året, så gør andre klar til at tilbyde gæsterne en ny jule-/vinteroplevelse lige om hjørnet, tilføjer han. Og det er vigtigt for dansk turisme, lyder budskabet.

”Forlystelsesparkernes oplevelser giver turisterne endnu en ”reason to go”. Det mærker også hoteller, restauranter og alle andre dele af værdikæden. Og det er med til at understøtte og forbedre nogle af de mere stille måneder, når man ser på branchens samlede omsætning,” siger Kristian Nørgaard.

Tallene er indhentet blandt 11 ud af 12 medlemmer i Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark (FFD): Bakken, BonBon-Land, Djurs Sommerland, Fårup Sommerland, Jesperhus Feriepark, Knuthenborg Safaripark, LEGO House, LEGOLAND, TIVOLI, Tivoli Friheden og UNIVERSE.

Besøgstallet fra Halloween i Sommerland Sjælland indgår ikke i tallene, da de ikke havde åbent sidste år til højtiden.

HORESTA huser sekretariatet for Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark